اسلام دین خشونت است و با زور شمشیر رشد کرده است؟ (ازجمله ایران که ورود اسلام به ایران به زور شمشیر بوده است):
باید بین ورود اسلام و حکومت اسلامی فرق قائل شد: الف) مسلمانان بر کشورهایی تسلط یافتند که هرگز مسلمان نشدند!می توان اسپانیا، یونان، بلغارستان، ارمنستان، گرجستان، لهستان، و جنوب فرانسه، را نام برد که امروزه کمتر اثری از اسلام در این مکان ها وجود دارد
ب)افسانه مسلمان شدن اجباری ایرانیان!بزرگترین مشکل این ادّعا، نداشتن یک مدرک خوب و معتبر است. کجا نوشته یا دیده شده است که ایرانیان، بین مسلمان شدن و کشته شدن، مجبور به انتخاب یکی باشند؟ و حتی اگر چنین بوده است، چگونه می توانند ثابت کنند که این مسئله در سراسر ایران حاکم گشته است؟ البته ادواری اجبار مذهبی را در ایران شاهد هستیم، ولی این اجبارها بر سر شیعه بودن و سنّی بودن هستند، و در واقع این اجبارها بر سر «چه نوع مسلمانی بودن» صورت می گرفته و نه بر سر «پیرو چه دینی بودن»
شرایط ایران در آستانه ی طلوع خورشید اسلام:وضع اقتصادی:(زمین های کشاورزی و باغ ها تحت اختیار خاندان بزرگ از اشراف مثل قارن و مهران و... و نظامیان بود و عده ای از دهقانان و فرودستان برای آنها در مزارع و باغ ها بیگاری می کردند.)
وضع فرهنگی:(هیچ کس حق رشد و ترقی در علم و فرهنگ را بدون میل و خواسته ی شاه نداشت)
وضع سیاسی:(ساختار سیاسی حکومت در عهد ساسانیان بر محور قدرت افسارگسسته ی آن سلطانی بود که تاج و تخت را به میراث تصاحب کرده بود.)